Makkelijk mispelmoes maken

Mispels

De prachtige herfsttinten van net gevallen mispels

Recentelijk hebben we kilo’s en kilo’s mispels geraapt. Een zeer gezonde vrucht, maar lastig te eten; veel pitten en de textuur van een “rotte” mispel is niet altijd even aantrekkelijk. Ze zeggen dat je mispels pas moet eten als ze rot zijn, maar het is meer overrijp. Vooral na vorst worden ze zacht en bij iedere andere vrucht zou je waarschijnlijk besluiten ze niet te eten! De mispel is dan juist op zijn best en door er moes van te maken wordt het ineens een veel aantrekkelijker vrucht.


Mispelmoes kort stomen of zelfs helemaal niet verhitten

Hieronder een methode om snel en gemakkelijk een grote hoeveelheid mispels te verwerken. De mispels indien nodig even afspoelen onder koud water en er dan een pan mee vullen. Gooi er eventueel een kaneelstokje bij en voeg nul gram suiker toe. Giet een laagje water in de pan, zodat de inhoud gestoomd wordt. Wij gebruikten maar 100 milliliter, de mispels gaan al heel snel in hun eigen vocht koken en stomen. Nu en dan de inhoud van de pan even omschudden zodat alles gelijkmatig gaart. Onze mispels waren deels rijp, deels wat harder. Bij ons was alles na een kwartier zacht genoeg gekookt, maar dat kan per geval wat verschillen. Na het koken uiteraard niet afgieten, maar het weinige water gewoon meenemen in de moes.  Als je mispels hebt die allemaal al helemaal zacht zijn, kun je het korte koken achterwege laten en meteen naar de volgende stap.

De moes uitzeven
Nu zou een ouderwetse roerzeef (ook wel passe-vite genoemd) handig zijn, maar die hebben we helaas niet. Een roerzeef, in tegenstelling tot een blender, houdt de zaden heel en drukt alleen de moes door de zeef heen. In plaats van een roerzeef hebben we wat mispels in een vergiet gedaan en met de onderkant van een jampotje de moes door de gaatjes gedrukt. Paar minuten werk, resultaat hetzelfde. Overigens is niet iedereen enthousiast over de roerzeef. Er zijn ook berichten die melden dat de harde zaden van de mispel het mechaniek laat vastlopen.

Inmaken, invriezen of gewoon snel opeten

Inmaken, invriezen of gewoon direct gebruiken

Het resultaat
De geur en smaak van mispelmoes is niet echt te vergelijken met bijvoorbeeld appelmoes. We vinden onze ongezoete moes lekker om zo te eten, maar je kan het bijvoorbeeld ook in de muesli verwerken of op brood smeren.
Gezien de grote hoeveelheid hebben we een deel van de moes ingevroren in een (BPA-vrije) kunststof bak. We zijn benieuwd of het invriezen straks ten koste gaat van de smaak.
Inmaken (wecken) kan ook. Door steriel te werken kan je de moes langdurig conserveren.

 

Sap?
Je kunt ook sap maken van mispels, maar dan verlies je meer van het gezonde vruchtvlees. Je zou wel kunnen kiezen voor een hele fijne zeef en dan de mispelmoes gebruiken als een verdunbare siroop. De grote hoeveelheid pectine in mispels geeft een geleiachtige moes die goed te verdunnen is.

Gezond!
Kort koken of helemaal niet koken, kookvocht behouden, geen toegevoegde suikers, terug naar de pure smaak van de natuur en je hebt weer een gezond element toegevoegd aan je dieet! Vol met mineralen zoals kalium, calcium, magnesium, natrium, fosfor, ijzer, mangaan, zink, koper en seleen. Een hele reeks vitaminen: A, B1, B2, B5, B6, B9 en C. Voor de vitaminen liefst de vrucht onbewerkt eten. Alles over de inhoudsstoffen vind je met deze zoekopdracht. Onderschat deze vorm van onbewerkte, pure voeding niet! We beginnen nog maar net iets te begrijpen van het belang van vitale voeding, afkomstig van gezonde bomen en planten die groeien op een bodem met een grote biologische diversiteit.

 

 

1 Reactie

  1. MJ.Visser

    De combinatie van Mispels en Advocado,s en Banaan is ook verukkelijk.

    Reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *