Het ware gezicht van Supporter van Schoon

Nederland Schoon, de organisatie achter Supporter van Schoon, is niets meer dan greenwashing vanuit de verpakkingsindustrie. Deze organisatie ontvangt geld uit het Afvalfonds Verpakkingen. Geld voor dit fonds komt direct van de verpakkingsindustrie. Nederland Schoon laat overal in het land opruimacties organiseren onder de noemer “Supporter van Schoon”. Wat al die vrijwilligers doen is de rotzooi van de industrie opruimen, omdat oplossingen structureel worden tegengewerkt door diezelfde industrie. Met handschoenen, grijpers en vuilniszakken, voorzien van het logo van Supporter van Schoon, zijn tienduizenden vrijwilligers bezig de oneindige stroom eenmalige verpakkingen op te ruimen. Beleid ontbreekt, statiegeld ontbreekt en zo blijft het dweilen met de kraan open.

Veel meer informatie over de praktijken van Nederland Schoon vind je via onderstaande links.

  • The Plastic Soup Foundation over Nederland Schoon: “De stichting houdt zich afzijdig van het debat over statiegeld, omdat haar broodheer dat niet wil.” Hier het hele verhaal
  • The Karma Brothers over Nederland Schoon: “Argeloze burgers in Supporter van Schoon-hesjes figureren in social media, opruimzak in de hand. Achter hun rug gooit de industrie in tienvoud nagelnieuwe PET-flessen terug op straat.” Lees hier de hele post
  • Ivo de Wijs over Nederland Schoon op de site van Vroege Vogels in 2010: ” De aap kwam uit de mouw: Nederland Schoon bleek hoofdzakelijk opgericht te zijn om een statiegeldregeling zoals die mij voor ogen zweefde, tegen te houden, en om iedereen te dwarsbomen die het woord “statiegeld” maar in de mond durft te nemen.” Hier de column
  • Scato van Opstall over Nederland Schoon in de Volkskrant van 29 april 2014: “Moderne slavernij op vrijwilligersbasis. En wie niet zelf veegt, betaalt via de gemeentebelasting mee aan de groeiende berg geprivatiseerd zwerfvuil.” Hier het hele artikel

Voor de lezers uit België: Verpakkingsfederatie FOST PLUS zit achter de MOOIMAKERS-campagne (vergelijkbaar met “Nederland Schoon”) maar lobbyt ondertussen tegen statiegeldinvoering. Ook JCI-Belgium, die enkele jaren geleden “World Cleanup Day”-campagne in België wilde claimen, houdt zich ver van het onderwerp statiegeld.